Een rijdende middelvinger, maar dan die van Jochem van Gelder, zo noemde ik de BMW X4 bij zijn onthulling. Nu, een maand of vijf later, heb ik er dan ook eventjes mee kunnen rijden.
En ik vind het nog steeds een mal apparaat.
Want de beleving van het rijden met dit ding is vrijwel exact hetzelfde als in elke andere BMW. Natuurlijk zaten er weer allerlei toeters en bellen op die de rijervaring danig beïnvloeden (dynamische dempers en dergelijke) maar dan nog. De sensatie is echt niet anders dan in een gelijk gemotoriseerde BMW 5-serie touring, ook al hebben we het over twee totaal verschillende auto’s. De combinatie van een zescilinder diesel met de inmiddels wijdverbreide achttraps automaat is werkelijk uit de kunst. Hobbel een beetje gezapig over de wegen en de toerenteller blijft ergens tussen de duizend en vijftienhonderd toeren bewegen, over een heel klein gebied van een grote klok, als een horloge waarvan de batterij bijna op is. En dan nog is de voortgang ronduit adequaat.
De auto hier op de foto komt binnenkort wel op AutoGetest voorbij (hij staat op de Facebookpagina). Dan volgt er een uitgebreider verhaal, niet van mijn hand, ik heb er maar een halfuur in gereden. Maar het was voldoende om in elk geval te bevestigen dat ik de X4 nog steeds helemaal niks vind. En dat ligt dus helemaal niet aan het onderstel, de motor, de techniek in het algemeen. Het statement dat je met de auto maakt, voorzover je dat met een auto zou kunnen of moeten doen, is dat je eigenlijk een X6 had willen hebben maar niet kon betalen. Ik geloof deze auto niet.
De X4 is het toonbeeld van zowel de wonderen als de gruwelen van de huidige progressie in productietechnieken en flexibele platforms: BMW is nu zo ver gekomen dat ze eigenlijk geen enkele klant meer nee durven te verkopen, simpelweg omdat er bijna geen argument meer is tegen het bouwen van de zoveelste variant op een bepaalde auto. Er hoeven maar een paar duizend zielen zich te laten overhalen en BMW kan een X4 met twee in plaats van vier deuren aan de prijslijst toevoegen. Wat was er ooit mis met een 5-serie touring?