De Nederlandse televisie heeft een moeizame relatie met de auto, maar RTL7 en Autovisie hebben de handen ineengeslagen voor een nieuwe poging om een fatsoenlijk Nederlands programma over auto’s van de grond te tillen. SBS6 doet iets met AutoWeek. Wordt het dan toch ooit wat met een autoshow op tv?
Het antwoord op die vraag krijgen we op vrijdag 5 september om 22.00 uur op RTL7. De globale inhoud van de eerste aflevering is al bekend, en hoe het programma eruit gaat zien ook. In de laatste Autovisie is het niet geheel toevallig co-presentator Eddy Zoëy die wordt geïnterviewd over zijn passie voor auto’s, alsof we daaraan hadden moeten twijfelen. Wie in dit land een autoprogramma aan autoliefhebbers wil verkopen, moet eerst en vooral de nodige scepsis wegnemen.
De televisiekijker is namelijk al jarenlang getreiterd met autoprogramma’s die een hoop beloofden en maar weinig klaarspeelden. Het huidige RTL Autowereld is de erfgenaam van formats als De Heilige Koe en De Hoogste Versnelling, met een Bert van den Dool die in een winderige polder iets aardigs zegt over een Toyota Camry of een Kia Sephia, of voor elke andere auto, zolang de pr-afdeling van het betreffende merk de zendtijd maar betaalt.
De laatste poging op dit gebied was Wheels on 7, ook op RTL7 en met eveneens Autovisie-redacteur Werner Budding in het presentatieteam. Ook de opzet was in de basis gelijk aan wat RTL Autovisie nu roept: een Voetbal International-achtige opzet van kerels die aan tafel over auto’s praten. Dat zullen ze net als toen niet het hele uur doen, maar het werkte toen ook niet.
En de onafhankelijkheid? Als het programma zelf geen betaling van zijn items toelaat, dan moet het uit een ander potje komen. De Telegraaf bijvoorbeeld, dat de titel Autovisie tegen betaling wil promoten, net zoals het tv-programma Voetbal International niet voor niets de naam van het gelijknamige tijdschrift draagt. Maar ook VI kan blijkbaar niet bestaan zonder dat Amstel pontificaal en permanent met zijn bier in beeld is, om van allerlei andere gesponsorde items en rubrieken maar te zwijgen. Het doet aan de inhoud van het programma niet af, maar ik ben benieuwd hoe RTL Autovisie die valkuil wil omzeilen.
In de luwte van RTL Autovisie doen AutoWeek en SBS6 een dag later ook een poging om iets met auto’s op tv te doen: AutoWeek BigBoys. Gezien het tijdstip van uitzenden (zaterdag om half vijf ‘s middags) is de ambitie hier een stuk minder groot, maar het programma lijkt zichzelf gelukkig niet al te serieus te nemen.
Maar mijn grootste vraag is: waarom moet er überhaupt zoiets zijn als een een autoprogramma op de Nederlandse televisie?
Het medialandschap rondom de auto is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. We hebben de tv echt niet meer nodig om bewegend beeld van auto’s voorbij te zien komen: AutoWeek en Autovisie zijn zelf de grootste producenten van autovideo’s, met journaals, tests, klassiekers, zelfs columns. De tijd dat je naar een houterige redacteur moest kijken die zijn eigen papieren rij-impressie stond voor te dragen ligt ook al weer achter ons. Bovendien is de gemiddelde Nederlander niet gebonden aan zijn eigen taalgebied en dan ligt de wereld aan je voeten. Voor werkelijk elk interessegebied kun je op YouTube et al voor meerdere uren je lol op.
De vergelijking met Top Gear is snel gemaakt als een nieuw autoprogramma zich aandient, vooral als het woord ‘onafhankelijkheid’ valt. Maar Top Gear hoeft allang niet meer onafhankelijk te zijn, want dat programma ontdekte al in de jaren negentig dat geen hond meer zit te wachten op consumententests van doodnormale hokken met uitwijkproeven en koffersets in de kofferbak. Dat is geculmineerd in de slapstickshow die Top Gear nu al jaren is. Al die miljoenen kijkers wereldwijd willen geen objectief verhaal over een nieuwe Ford Fiesta, die willen lol en explosies.
RTL Autovisie vecht dus bij voorbaat al met één rug op de arm. Maar eerst zien, dan ouwehoeren. Wordt vervolgd.