Nou, AutoWeek BigBoys en RTL Autovisie, dat was het dan: de langverwachte eerste aflevering. Maar nee, ik ben nog steeds niet overtuigd.
De conclusie kan kort zijn: het programma met de minste pretenties was het leukst om naar te kijken. AutoWeek BigBoys, dus. Het neemt zichzelf niet serieus, wordt uitgezonden op een hopeloos tijdstip – zaterdagmiddag, tussen de programma’s over wonen en tuinieren – kortom, de verwachtingen van dit programma waren in elk geval bij mij al het laagst. Maar er is zichtbaar met veel lol aan gewerkt. Het is een autoprogramma waar mijn moeder of mijn zus naar kan kijken zonder zich een totale leek te moeten voelen. Net als TopGear, eigenlijk.
Om de kijkcijfers hoeven ze het niet te doen: 50.000 man voor BigBoys, dat betekent dat hooguit één of twee personen in het kijkcijferonderzoek op dat tijdstip de tv op SBS6 hadden staan. Ik kan me zo voorstellen dat een video op AutoWeek over een populair onderwerp (een test van een Golf ofzo) misschien nog wel meer publiek trekt.
Naar RTL Autovisie keken 176.000 mensen – maar hoeveel van hen hebben dat het hele uur volgehouden? Ik in elk geval niet.
Dat er naar Voetbal International is gekeken als populair mannenpraatprogramma, en naar TopGear als ultieme autoshow, dat wordt wel duidelijk: de grote hal, de gesprekstafel, enfin. Maar wat ik mis is een beetje huiselijkheid, intimiteit. De twee presentatoren en de twee gasten zitten aan een ronde tafel zo groot als Mercurius. Een Jan Boskamp zou tien meter moeten lopen om René van der Gijp een deuk in de schouder te geven, dat gaat niet werken.
En valt er nou echt niks anders te bespreken dan dezelfde uitgekauwde onderwerpen? Weer dat gelul over die verbruikscijfers: iedereen en zijn moeder heeft er al een itempje van gemaakt, vaak zelfs beter. Werner Budding trapt het programma af met wat hij een heuse primeur noemt: Victor Muller heeft hem geappt dat Spyker bezig is met een elektrische sportwagen. Op zich valt er over zelfs zo’n mededeling heel wat te zeggen, maar dat zal ik of een ander moeten doen, want heel veel zinvolle of nuttige discussie ontlokt deze mededeling niet. De primeur is hier dat RTL Autovisie een primeur heeft.
Qua onderwerpen zal het niet heel veel beter worden, vrees ik als ik de bijbehorende site bekijk: oproepjes aan ‘de liefhebber’ om je mooiste muzikale autoherinnering in te sturen of de “meest iconische auto aller tijden” te nomineren. Dat hebben we toch ook al zesendertig keer gehad.
Om Maarten van Rossem kon ik dan wel weer lachen. Zijn item kun je ook als stand-alone op de site terugkijken, samen met enkele andere onderwerpen. Voor het hele programma moet je naar RTL XL of hoe het ook heet.
AutoWeek BigBoys kun je ook helemaal terugzien. Dat duurt nog geen halfuur en dat is meer dan voldoende.
Het heeft weinig om het lijf maar ik heb er meer lol van dan een uur RTL Autovisie. Zelfs het plichtmatige ‘betaalde’ onderdeel (een occasion zoeken met behulp van de autozoeksite van de sponsor) is leuker uitgewerkt bij de BigBoys. Eigenlijk verdient het programma een beter lot dan weggemoffeld te worden in het voorprogramma van Robs Grote Tuinverbouwing of iets van dien aard.
Maar auto’s op primetime, dat is blijkbaar toch een stap te ver. Dat is misschien wel de echte conclusie van een weekend auto’s op de Nederlandse tv.