Waarom treuren om wijlen de AutoRAI als de Salon van Genève op een uur of twee vliegen ligt, schreef ik laatst nog. Welnu: de AutoRAI, die komt in 2015 terug. Toevallig, nu ‘s lands grootste autoblad deze Pinksteren een eigen groot autofestijn organiseert?

De tidbits: de AutoRAI keert in 2015 terug van 17 tot en met 26 april, alle hallen van het complex zijn vol, en er staat behalve nieuw blik ook een en ander aan klassiekers, supercars en ander automobiel oogsnoep. En je kunt proefritten maken, ook dat nog. Dat de organisatie vertrouwen in een goede afloop heeft, blijkt ook wel uit de timing van de aankondiging, want die komt ruim een jaar van tevoren. De editie van 2013 werd nog in november 2012 – om vijf voor twaalf dus – afgeblazen. “Het overgrote deel van de merken heeft zich ingeschreven”, jubelt de RAI in mijn mailbox, en er zullen zeker nog enkele volgen.

Check die Panhards

Vroeger.

Waarom is er nu ineens wel die animo voor een echte AutoRAI? Aan de marktomstandigheden kan het niet liggen: die zijn zeker niet beter dan twee jaar geleden, en ik kan me zomaar voorstellen dat het pr-budget voor dit soort evenementen bij de meeste merken niet is gegroeid, laat staan gelijk gebleven. Ook het voorland voor een traditionele autobeurs is er niet beter op geworden, dat toonde de AutoRAI in de voorbije edities wel aan. Voor de traditionele ‘oriënterende autokoper’ zijn er zoveel meer mogelijkheden dan 20 jaar geleden om te oriënteren. De rol van de autoshow als laagdrempelige kans om op één locatie in zoveel mogelijk auto’s te zitten is vervangen door autodealers die hun potentiële klanten direct aanschrijven met een uitnodiging om onder het genot van een hapje en een drankje geheel vrijblijvend eens met andere klanten naar een nieuwe auto te komen kijken. Me dunkt dat dat vele malen effectiever (en minder kostbaar) is dan een horde IVA-studenten met een tablet naar NAW-gegevens te laten hengelen.

Na afloop van elke AutoRAI, met wederom gedaalde bezoekersaantallen, was het altijd de schuld van het weer (mooi of slecht) of de economie of evenementen op hetzelfde tijdstip. De werkelijkheid is eerder dat je als bezoeker 18 euro entree betaalt om in een hele grote showroom rond te lopen, om nog maar te zwijgen van de bijkomende kosten als parkeren en eten. Ik ben benieuwd of de 2015-editie, ondanks de mooie woorden, daar nu zo heel veel verandering in brengt.

Er staan echter bemoedigende dingen in het mailtje: blijkbaar herkent de organisatie dat alleen een statische presentatie van nieuwe auto’s geen volle zalen meer trekt. De mensch wil wat te doen hebben. En auto’s, die maken geluid, die kunnen rijden. Dat heeft AutoWeek in elk geval goed begrepen door zijn eigen evenement, aankomende Pinksteren, op de RDW-testbaan bij Lelystad te organiseren. Als ik de bijbehorende website zo doorspit, dan is AutoWeek Live ruwweg een soort Lowlands maar dan voor autogekken. Dat hoeft niet goedkoop te zijn (wat heet: AW Live is ook gewoon 15 euro plus 7,50 parkeerkosten) als het programma maar deugt.

De containers komen er bij de AutoRAI niet meer in. Gelukkig maar.